Saturday, November 24, 2012

BANI ISRAEL,YAHUDI DAN ZIONIS.




Sudah lebih seminggu Gaza dibedil oleh Tentera Pengecut Israel dengan alasan mempertahankan diri. Dan banyak pula respons samaada di Facebook, Twitter dan sebagainya antaranya mengutuk tindakan Tentera Israel Laknatullah menyerang orang awam dan kanak-kanak. Namun di sebalik kutukan dan boikot yang dijalankan masih ada yang kurang faham, apa bezanya antara Bani Israel,Yahudi dan Zionis.

Mari kita mulakan dengan Bani Israel. Bani Israel berasal dari keturunan Nabi Yaakub, Nabi Yaakub juga dikenali dengan nama Israel. Nabi Yaakub dikurniakan oleh Allah SWT dengan 12 anak, termasuklah Nabi Yusuf, Yahuza dan Bunyamin. 12 anak Nabi Yaakub ini membentuk 12 suku dalam Bani Israel pada zaman Nabi Musa seperti firman Allah SWT dalam Surah Al-A'raf  ayat 160 yang bermaksud:

"Dan kami membahagikan mereka (Bani Israil) menjadi dua belas suku, sebagai golongan-golongan besar, dan Kami wahyukan kepada Nabi Musa, ketika kaumnya meminta air kepadanya: "Pukulah batu itu dengan tongkatmu." Maka terpancarlah daripadanya dua belas mata air. Tiap-tiap golongan (di antara mereka) mengetahui tempat masing-masing. Dan Kami naungi mereka dengan awan, dan Kami turunkan kepada mereka "Mann" dan "Salwa". (Lalu Kami berfirman): "Makanlah dari baik-baik yang kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (dengan kekufuran mereka), tetapi mereka adalah menganiaya diri mereka sendiri."

Dan bermula pada zaman Nabi Musa ini sebahagian daripada mereka mengambil ajaran baginda dan menggunakan Nama Yahudi yang berasaskan kitab Thalmud yang kononnya adalah Kitab Taurat Asli yang diturunkan kepada Nabi Musa. Semua Yahudi adalah Bani Israel dan bukan semua Bani Israel adalah Yahudi. Keturunan Yahudi ini diturunkan melalui darah bermakna tiada orang yang boleh menganuti agama Yahudi melainkan turun melalui darah. Tidak semua Bani Israel berfahaman Yahudi ada sebahagian Bani Israel beragama Islam dan Kristian.

Zionis pula adalah gerakan yang dipelopori oleh Moses Hess pada abad ke-19 dan diperkuatkan lagi oleh Theoder Herzl's. Zionis merupakan gerakan politik orang Yahudi yang menyokong penubuhan semula "tanah yang dijanjikan" untuk bangsa Yahudi di Palestin. Theoder Herzl's seorang Yahudi berbangsa Hungary telah mengumpulkan orang Israel dari seluruh pelusuk dunia membawa idea penubuhan negara haram Israel . Pada tahun 1895,orang-orang Yahudi mengadakan kongres yang pertama di Kota Bale Switzerland, dihadiri oleh anggotanya sekitar 300 orang yang mewakili 50 organisasi Zionis yang bertebaran di seluruh dunia. Pertemuan itu terus berlangsung dari semasa ke semasa. Tujuannya adalah untuk menganalisa strategi mereka yang akan dilancarkan demi mencapai maksud. Dengan itu tertubuhnya Zionis Antarabangsa. Mereka tidak membenarkan rakyat Palestin berpindah dari satu kota ke satu kota yang lain kecuali dengan selepas mendapat visa dari rejim Zionis Israel.


Tetapi, bukan semua Yahudi itu adalah Zionis di mana ada juga penganut Yahudi yang membangkang kekejaman Rejim Zionis. Ini kerana, rejim Zionis bersifat sekular, tidak berpegang pada asal dan bertentangan dengan melakukan kezaliman.



Secara ringkasnya, Bani Israel adalah merujuk kepada Bangsa, Yahudi merujuk kepada Agama dan Zionis adalah gerakan politik untuk menjajah tanah Palestin.



FREEDOM FOR PALESTINE.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes