Friday, February 22, 2013

AMALAN HASANAH PADA HARI JUMAAT: DATANG AWAL KE MASJID

Imam Ahmad meriwayatkan daripada Abu Ghalib, berkata Abu Umamah bahawa Nabi S.A.W bersabda:

"Para Malaikat duduk di depan pintu masjid dengan membawa buku catatan untuk mencatat (orang-orang yang masuk masjid). Jika Imam keluar (untuk memulakan khutbah), maka buku catatan itu dilipat"

Kemudian Abu Ghalib bertanya, "wahai Abu Umamah!, bukankah orang yang datang sesudah Imam keluar mendapat Jumaat?" Dia menjawab: "Tentu, tetapi ia tidak termasuk golongan yang dicatat dalam buku catatan."

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W bersabda:

"Apabila tiba hari Jumaat, pada pintu-pintu masjid terdapat para malaikat yang mencatat urutan orang yang datang, yang pertama dicatat pertama. Jika Imam duduk (berada di atas mimbar), mereka pun menutup buku catatan dan ikut mendengarkan khutbah." (Riwayat al-Bukhari, no 2972.)

Dalam hadis yang lain, Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

"Sesungguhnya para malaikat berada di pintu-pintu masjid bagi mencatat manusia yang datang menurut darjat kedudukan mereka: Orang itu datang pada waktu sekian, sekian. Yang ini pula datang pada waktu sekian. Orang itu datang ketika Imam sedang berkhutbah, yang ini pula sempat mendapatkan solat tetapi tidak sempat mendapatkan khutbah."
(Riwayat Ibnu Abi Syaibah, no 5564)

Marilah bersama kita ubah diri kita. Datang awal ke masjid untuk bersolat Jumaat dan semoga nama kita dicatat oleh para malaikat yang berada di pintu masjid. Wallahu a'lam.







0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes